בשנת המאה לקיבוצנו ערכנו גיחה ל”מערת הפורעים” / יהודה גולני, אפריל 22.
בשבת, ה-23 באפריל, יצאנו לקשור את ארועי העבר של האזור למסכת חיינו כאן, לרגלי הגלבוע. אסכם כאן את שראינו ושחווינו.
דרך הים. אנחנו נמצאים על דרך שהיתה עורק תחבורה עיקרי במשך אלפי שנים וחיברה בין דמשק והצפון, למרכז הארץ ולקהיר. (המרחק בין דמשק לקהיר הוא בערך 700 ק”מ. אם ביום יכולה שיירה לעבור כ-40 ק”מ אזי המסע יארך כשלושה שבועות. ראוי לשים-לב ששיירה כזו צריכה מזון לאדם ולבהמה וגם הגנה מפני שודדים… לכן היו אכסניות {חְאָנִים} במרחקי מסע של יום-הליכה). על דרך זו עברו שיירות של גמלים, סוסים, פרדות וחמורים ועליהן מטען לשווקים. בתנ”כ (בראשית ל”ז: 25 ואילך) מסופר על מכירת יוסף על-ידי אחיו לישמעלים שעברו בעמק דותן, לא הרחק מפה, בשיירת-גמלים מהגלעד למצרים. בעמק עצמו היתה התנועה קשה בקיץ ובלתי אפשרית בחורף. את עמק יזרעאל חצו שתי דרכים: האחת לרגלי הגלבוע. דרך שהובילה מבית-שאן לג’נין ומשם התפצלה ליפו ולחיפה. דרך זו היתה בשימוש עד 1938. עקב “המאורעות” (1936-1939) וההתנכלות לתחבורה העברית והמנדטורית (בעיקר מהכפרים נוריס וזרעין) – הוחלט על העברת הדרך למרכז העמק. (ידיעות על כך מופיעות בעתון “דבר”, 1936).
מצב הבטחון שהיה באזור בשנים (1920-1940). ככלל לא היה אפשר לנוע בחופשיות בעמק מחשש להתנכלות. ההתגוננות נגד פגיעה מצד המתנכלים היתה פסיבית, כלומר הסתתרות בזמן ירי מהגלבוע, שמירה מעמדות-בטון שנבנו במיוחד לשם הגנה, או בריחה… המשטרה המנדטורית לא אפשרה לשאת נשק או לרדוף אחרי המתנכלים. גם לא פטרול-חמוש על מורדות הגלבוע. רק בסוף “המאורעות”, בעדודו של אורד וינגייט התארגנה הגנה-התקפית של סיורים חמושים באזורים המועדים לפורענות.
המערה. זוהי מערת-קבורה בת כאלפים שנים. בעבר, בתקופה הרומית, היה נהוג לטמון את הגופה ולאחר שנה לאסוף את העצמות ולשמרן בכד או שק. מכאן הבטוי “נאסף אל אבותיו”. ברבות הזמן נעזבה מערה זו ונשכחה. לימים שימשה את הרועים הבדוים שבסביבה. כמו במערות אחרות, חולית “היד השחורה” השתמשה בה כבמקום מסתור זמני. (בטבע קיימות מערות רבות. חלק מהן הועמקו ועוצבו בידי תושבי המקום לשימושים שונים (מגורים, מחסנים, דירי מקנה, קבורה וגו’).